Å være norsk buddhist i Norge

Dette er ikke en kommentar på rasisme, like mye som det er en bemerkning på det å ta uvanlige valg som nordmann.

6a00e54edc5c688833017c388ad858970b-800wi

Jeg, som norsk buddhist, har ikke opplevd hatefulle kommentarer, ei har jeg opplevd vold som svar på min trosretning. I Norge opplever man stort sett respekt, toleranse og nysgjerrighet for sitt livssyn.Det som likevel er bemerkelsesverdig er at man som person vet at andre dømmer deg. Det som praktiseres, utøves og fullføres kan til stor grad vekke urolighet hos folk.

Mange synest det er spennende, og individer på ett generelt nivå godtar det meste, men det er ikke der problemet ligger. Det jeg retter meg mot her er det norske samfunn som en helhet.

Det er en norm som dikterer folk til sette spørsmål og dømme i stillhet. Å meditere stille på en buss, eller praktisere gå-meditasjon i en park er fremmed for folk. De spør seg selv hva personen driver med, og diskuterer det blant sine egne. Tendensen heller fort mot smålig prat eller kjappe kommentarer. Dette er ofte ikke ondsinnet, men heller en reaksjon som er forventet hos din felles nordmann. En dårlig vane, ikke til stede hos alle, men generelt tilstedeværende.

I Sør-Korea og andre land jeg har bodd (England og Tanzania) opplever jeg ikke den samme vanen. Det kan hende dette bunner ut i at jeg ikke var født og oppvokst der, men tonen var allikevel en helt annen. Dette fenomenet, som kanskje kan gå under Janteloven, er noe som hemmer det norske samfunn. Vi passer på våre egne, som vi kjenner og er trygge på, men alt utenfor den komfortable sirkel blir uglesett. Igjen er dette mer en forsvarsmekanisme enn noe annet, men det skaper en norm i samfunnet som fort tilter mot en stille rasisme og fremmedhat.

Desto mer vi eksponeres for uvanlige og fremmede erfaringer, desto mer åpner man opp. Til slutt er ingenting uvanlig, bare annerledes. I land hvor buddhismen er en tradisjon er det å meditere ikke en fremmed eller uvanlig praksis. I flere asiatiske land finner man mennesker som mediterer i parker, ved gangstier og lignende. Samfunnet har akseptert at dette er en praksis. For mennesker av alle livssyn og legning sin skyld så håper jeg inderlig at en dag så vil praksis ikke være fremmed for noen. At alle kan utøve hvor de vil, uten at dette skaper en negativ tendens blandt deres egen rase.

Åpen, fordomsfri og imøtekommende er den som lever lykkelig og fri til sinns.
Lukket, fordomsfull og avstøtende er den som lever ulykkelig og bundet til sinn.

Del dette: